Mobiliteitsscenario's Vlaanderen
05.27
Van 2006 tot 2007
TML bekeek samen met TNO 54 verkenningen van de toekomst met scenario's uit onze buurlanden, waarvan tien zeer grondig.
De Vlaamse overheid, departement Mobiliteit en Openbare Werken, wenst een beleidskader voor de verre toekomst (2030 tot 2050) te ontwikkelen waarin de verschillende modi een plaats hebben. Toekomstverkenningen met scenario's kunnen dit beleidskader ondersteunen. Ze laten toe een onderbouwd inzicht te krijgen in de onzekere toekomst van een complex systeem zoals het verkeer- en vervoersysteem. TML bekeek samen met TNO 54 verkenningen van de toekomst met scenario's uit onze buurlanden, waarvan tien zeer grondig.
Op basis van de vergelijkende studie en na een analyse van de beschikbare data besloot TML dat in Vlaanderen een toekomstverkenning met scenario's mogelijk is en er twee jaar nodig is om deze uit te werken. De belangrijkste bouwstenen voor zo’n toekomstverkenning zijn de variabelen die het mobiliteitssysteem beïnvloeden, een instrument om de scenario's te kwantificeren en een proces om de scenario's op te bouwen.
De Vlaamse overheid, departement Mobiliteit en Openbare Werken, wenst een beleidskader voor de verre toekomst (2030 tot 2050) te ontwikkelen waarin de verschillende modi een plaats hebben. Toekomstverkenningen met scenario's kunnen dit beleidskader ondersteunen. Ze laten toe een onderbouwd inzicht te krijgen in de onzekere toekomst van een complex systeem zoals het verkeer- en vervoersysteem. TML bekeek samen met TNO 54 verkenningen van de toekomst met scenario's uit onze buurlanden, waarvan tien zeer grondig.
Op basis van de vergelijkende studie en na een analyse van de beschikbare data besloot TML dat in Vlaanderen een toekomstverkenning met scenario's mogelijk is en er twee jaar nodig is om deze uit te werken. De belangrijkste bouwstenen voor zo’n toekomstverkenning zijn de variabelen die het mobiliteitssysteem beïnvloeden, een instrument om de scenario's te kwantificeren en een proces om de scenario's op te bouwen.