Update MKBA Rail Gent-Terneuzen: methodologie

22040
Van 2022 tot 2023
North Sea Port wil een steunaanvraag indienen bij de Europese Commissie voor de opwaardering van de spoorinfrastructuur in het havengebied Gent-Terneuzen, waarvoor de eerder opgestelde maatschappelijke kosten-batenanalyse moet worden geüpdatet. TML bereidde deze update voor door de standaardmethodologie te herzien en de benodigde wijzigingen te identificeren.


Voor de opwaardering van de spoorinfrastructuur in het havengebied Gent-Terneuzen wil North Sea Port een steunaanvraag indienen bij de Europese Commissie. Daarvoor was een 
maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) noodzakelijk. Deze stelden TML en Ecorys al in 2019 op, maar moet bijgewerkt worden wanneer het dossier klaar is. De huidige studie onderzocht op welke punten een update noodzakelijk was en welke methode hiervoor gevolgd moest worden.

We overliepen de standaardmethodologie voor een MKBA en in samenspraak met de opdrachtgever bekeken we welke elementen sinds de eerste MKBA veranderd waren en bijgewerkt moesten worden. We gaven ook aan hoe dit gebeurde en welke inspanningen hiervoor nodig waren. TML schreef dit neer in een inhoudelijke nota en stelde deze voor aan de stuurgroep. Vervolgens werden opmerkingen genoteerd en pasten we de nota aan waar nodig.

Wanneer het project verder gevorderd is, zowel conceptueel als qua studiewerk, zal een nieuwe MKBA opgesteld worden, gebaseerd op de nu uitgewerkte methodologie en de nieuwe informatie.

Periode

Van 2022 tot 2023

Opdrachtgever

North Sea Port

Partners

Ecorys

Ons team

Tim Breemersch, Eef Delhaye
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign