Verkeersmodellering voor Namen en Eupen
20124
Van 2022 tot 2023
ISSeP voerde een intelligent verkeersdynamisch onderzoek uit om de impact van mobiliteitsmaatregelen op verkeersstromen en luchtkwaliteit te evalueren. TML ontwikkelde voor de betrokken steden een vierstapsverkeersmodel dat toekomstige mobiliteitsscenario’s kan doorrekenen en de verontreinigende emissies van het verkeer op hoge resolutie kan bepalen.
In het kader van het ENVIeS-plan (het Milieu- en Gezondheidsplan van de Waalse Regering) voerde de cel Luchtkwaliteit van het ISSeP (Institut Scientifique de Service Public) in Namen en Eupen een Intelligent Traffic Dynamics Study (EDIT) uit. Deze studie had als doel om de impact van mobiliteitsmaatregelen en ruimtelijke ontwikkelingen op verkeersstromen, en vervolgens de luchtkwaliteit, te evalueren.
In het mobiliteitsgedeelte van het project ontwikkelde TML voor beide steden een vierstapsverkeersmodel om de multimodale verkeersstromen in te schatten. Een vierstapsmodel bestaat uit een productie/attractiemodel, distributiemodel, vervoerswijzekeuzemodel en toedelingsmodel. De modellering omvatte ook park and ride-locaties en een netwerktoedeling van het fietsverkeer. Naast de ontwikkeling van beide verkeersmodellen rekende TML een aantal mobiliteitsscenario's door en ondersteunden we ISSeP bij het toepassen van beide modellen gedurende de EDIT-studie.
Met deze verkeersmodellen is het mogelijk om toekomstige mobiliteitsscenario’s door te rekenen en te evalueren, bijvoorbeeld aanpassingen van het mobiliteitsplan, aanpassingen van het openbaar vervoersaanbod, aanleg van park and-ride-locaties, uitbreiding van voetgangersgebieden, stadsontwikkelingen, overgang naar zone 30 enz. De gemodelleerde verkeersstromen laten ook toe om de verontreinigende emissies van het verkeer met een zeer hoge resolutie te bepalen voor evaluaties van de luchtkwaliteit.
In het kader van het ENVIeS-plan (het Milieu- en Gezondheidsplan van de Waalse Regering) voerde de cel Luchtkwaliteit van het ISSeP (Institut Scientifique de Service Public) in Namen en Eupen een Intelligent Traffic Dynamics Study (EDIT) uit. Deze studie had als doel om de impact van mobiliteitsmaatregelen en ruimtelijke ontwikkelingen op verkeersstromen, en vervolgens de luchtkwaliteit, te evalueren.
In het mobiliteitsgedeelte van het project ontwikkelde TML voor beide steden een vierstapsverkeersmodel om de multimodale verkeersstromen in te schatten. Een vierstapsmodel bestaat uit een productie/attractiemodel, distributiemodel, vervoerswijzekeuzemodel en toedelingsmodel. De modellering omvatte ook park and ride-locaties en een netwerktoedeling van het fietsverkeer. Naast de ontwikkeling van beide verkeersmodellen rekende TML een aantal mobiliteitsscenario's door en ondersteunden we ISSeP bij het toepassen van beide modellen gedurende de EDIT-studie.
Met deze verkeersmodellen is het mogelijk om toekomstige mobiliteitsscenario’s door te rekenen en te evalueren, bijvoorbeeld aanpassingen van het mobiliteitsplan, aanpassingen van het openbaar vervoersaanbod, aanleg van park and-ride-locaties, uitbreiding van voetgangersgebieden, stadsontwikkelingen, overgang naar zone 30 enz. De gemodelleerde verkeersstromen laten ook toe om de verontreinigende emissies van het verkeer met een zeer hoge resolutie te bepalen voor evaluaties van de luchtkwaliteit.