De betaalbaarheid van autorijden in de toekomst

21101
2022
TML onderzocht hoe het EU-beleid de betaalbaarheid van auto’s beïnvloedt door de totale eigendomskosten van verschillende automodellen in Denemarken, Duitsland en Italië te berekenen. Daarnaast voerden we scenario-analyses uit om te kijken naar de impact van verschillende factoren op de kosten en werd er onderzoek gedaan naar maatregelen om consumenten te helpen overstappen naar elektrische voertuigen.


Het klimaat- en energiebeleid in de EU heeft geleid tot een aanzienlijke vermindering van broeikasgasemissies in alle sectoren, behalve in de transportsector. Volgens het referentiescenario 2020 van de Europese Commissie, waarin rekening gehouden wordt met de bestaande beleidsmaatregelen, zullen de CO2-emissies van transport in 2050 met 22% dalen ten opzichte van 1990. Dit is ver verwijderd van de 90% reductie voor 2050 die nodig is om bij te dragen tot de algemene doelstelling van klimaatneutraliteit voor 2050.

Het Fit for 55-pakket van de Europese Commissie bevat voorstellen om tegen 2050 klimaatneutraal te worden. Als deze wordt goedgekeurd, zal dit aanzienlijke gevolgen hebben voor de broeikasgasemissies van het wegvervoer.

TML onderzocht de toekomstige betaalbaarheid van autobezit en -gebruik in Europa in de context van het voorgestelde EU-beleid en de huidige energiecrisis. De strengere CO
2-emissienormen en het toekomstige verbod op de verkoop van nieuwe personenauto’s op fossiele brandstoffen in Europa impliceren dat het Europese wagenpark op termijn elektrisch zou moeten worden. Omdat elektrische auto’s momenteel nog duurder zijn in aankoop dan vergelijkbare auto's op fossiele brandstof, geeft dit aanleiding tot bezorgdheid over de toekomstige betaalbaarheid van het bezit en gebruik van auto's. In de context van de huidige energiecrisis is deze bezorgdheid nog actueler geworden.

Om de toekomstige betaalbaarheid van personenauto’s in Europa te beoordelen, berekende TML de total cost of ownership (TCO, i.e. totale eigendomskosten) voor verschillende automodellen in drie landen: Denemarken, Duitsland en Italië. De selectie van de landen is gebaseerd op hun verschillend fiscaal stelsel voor elektrische voertuigen (EV’s) en voertuigen met een verbrandingsmotor (ICEV’s, internal combustion engine). Onder de huidige omstandigheden blijkt de TCO van elektrische auto’s lager te zijn dan die van vergelijkbare ICEV’s. Als de huidige financiële stimulansen voor EV’s echter worden afgeschaft, zou dit niet langer het geval zijn en zou de betaalbaarheid van personenauto’s aanzienlijk verslechteren. TML onderzocht het effect van verschillende scenario’s op de TCO en beoordeelde de gevolgen van aannames voor afzonderlijke kostenposten in meerdere gevoeligheidsanalyses. Hieruit konden we besluiten dat de energiecrisis geen significante invloed heeft op het kostenverschil tussen EV’s en ICEV’s, omdat de benzine- en elektriciteitsprijzen op een relatief vergelijkbare manier worden bepaald. De TCO voor alle voertuigtypes neemt toe, wat de algemene betaalbaarheid van het gebruik van personenauto’s in Europa beïnvloedt. De huidige hoge energieprijzen verhogen de TCO van personenauto’s tot bijna 10%.

Ten slotte gingen we op basis van deskonderzoek dieper in op mogelijke flankerende maatregelen om consumenten te ondersteunen bij de overgang naar elektrische voertuigen. De ontwikkeling van een dicht en hoogwaardig openbaar oplaadnetwerk blijkt in dit verband het belangrijkst te zijn. Financiële stimulansen helpen ook om automobilisten te ondersteunen, maar ze worden best zodanig ontworpen en toegepast dat ze ten goede komen aan degenen die ze het meest nodig hebben. Maatregelen ter ondersteuning van de tweedehandsmarkt zijn momenteel onvoldoende aanwezig, terwijl het belang ervan voor huishoudens met lagere inkomens groot is.

Het eindverslag werd gepubliceerd op de website van de klant en dient als basis voor de communicatie van de FIA naar haar leden en voor haar beleidswerk.

Periode

2022

Opdrachtgever

Féderation Internationale de l'Automobile - European Bureau of the FIA

Ons team

Inge Mayeres, Emanuela Peduzzi, Rosanne Vanpée
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign