Complex Project Noord-Zuid Limburg
18038
Van 2018 tot 2021
TML voerde de maatschappelijke kosten-batenanalyse uit voor het Complex Project Noord-Zuid Limburg, waarbij verschillende planalternatieven werden geëvalueerd op hun economische en sociale impact, inclusief milieu- en welzijnseffecten.
Vandaag loopt de Limburgse Noord-Zuidverbinding (N74/N715), de weg tussen Hasselt en Eindhoven, dwars door het centrum van de gemeente Houthalen-Helchteren. Dat heeft niet alleen een negatieve impact op de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer, maar ook op de leefbaarheid in de gemeente. Het Complex Project Noord-Zuid Limburg had als algemene doelstelling te komen tot een duurzame, geïntegreerde mobiliteitsoplossing ten voordele van de gehele regio en de gemeente Houthalen-Helchteren in het bijzonder. Het project omvatte de wegverbinding, het openbaar vervoer van Hasselt tot Noord-Limburg, de fietsverbindingen, leefbare dorpskernen en duurzame ruimtes. De omvang van deze studie was breder dan louter het verkeerskundige: het ging ook om de levenskwaliteit (mens), de natuur, het landschap, de landbouw en de economie.
TML voerde de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) uit van verschillende planalternatieven voor dit project, waaronder alternatieven met wegtunnels en spoor- en tramverbindingen. Daarbij brachten we de welvaartseffecten veroorzaakt door de uitvoering van de planalternatieven in kaart. Deze omvatten niet alleen de effecten die invloed hebben op de economie en mobiliteit, maar ook de effecten die invloed hebben op het welzijn van de bevolking (milieu, veiligheid en levenskwaliteit). We verdisconteerden vervolgens al onze berekeningen tot een saldo dat het maatschappelijk rendement van de planalternatieven uitdrukt.
Deze MKBA is een onderdeel van het breder geïntegreerd onderzoek in de onderzoeksfase van de Complex Projectprocedure. Op basis van het onderzoek en een intense dialoog met een grote groep belanghebbenden, werd het voorkeursalternatief voor de Noord-Zuid bepaald. De procesdocumenten zijn hier beschikbaar.
Vandaag loopt de Limburgse Noord-Zuidverbinding (N74/N715), de weg tussen Hasselt en Eindhoven, dwars door het centrum van de gemeente Houthalen-Helchteren. Dat heeft niet alleen een negatieve impact op de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer, maar ook op de leefbaarheid in de gemeente. Het Complex Project Noord-Zuid Limburg had als algemene doelstelling te komen tot een duurzame, geïntegreerde mobiliteitsoplossing ten voordele van de gehele regio en de gemeente Houthalen-Helchteren in het bijzonder. Het project omvatte de wegverbinding, het openbaar vervoer van Hasselt tot Noord-Limburg, de fietsverbindingen, leefbare dorpskernen en duurzame ruimtes. De omvang van deze studie was breder dan louter het verkeerskundige: het ging ook om de levenskwaliteit (mens), de natuur, het landschap, de landbouw en de economie.
TML voerde de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) uit van verschillende planalternatieven voor dit project, waaronder alternatieven met wegtunnels en spoor- en tramverbindingen. Daarbij brachten we de welvaartseffecten veroorzaakt door de uitvoering van de planalternatieven in kaart. Deze omvatten niet alleen de effecten die invloed hebben op de economie en mobiliteit, maar ook de effecten die invloed hebben op het welzijn van de bevolking (milieu, veiligheid en levenskwaliteit). We verdisconteerden vervolgens al onze berekeningen tot een saldo dat het maatschappelijk rendement van de planalternatieven uitdrukt.
Deze MKBA is een onderdeel van het breder geïntegreerd onderzoek in de onderzoeksfase van de Complex Projectprocedure. Op basis van het onderzoek en een intense dialoog met een grote groep belanghebbenden, werd het voorkeursalternatief voor de Noord-Zuid bepaald. De procesdocumenten zijn hier beschikbaar.