Lage-emissiezones Brussel

10.53
TML analyseerde de impact van lage-emissiezones in Brussel op verkeersstromen, wagenpark, emissies, luchtkwaliteit en socio-economische effecten. Het team berekende de effecten van verschillende scenario's en onderzocht de haalbaarheid en kosten van lage-emissiezones op basis van Europese voorbeelden.


In deze studie onderzochten we de potentiële effecten van het instellen van lage-emissiezones in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In een literatuurstudie werden vijf Europese steden beschouwd die een lage-emissiezone ingevoerd hebben. Op basis hiervan werd de relevantie en haalbaarheid voor lage-emissiezones in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest geëvalueerd.

In verschillende scenario’s werden de effecten van lage-emissiezones doorgerekend op vlak van verkeersstroomherverdeling, samenstelling van het lokale wagenpark, verkeersemissies en luchtkwaliteit. Prognoses werden gemaakt naar 2015 en 2020. Ook de socio-economische effecten werden in kaart gebracht. We bestudeerden de kosten en de mogelijke obstakels die gepaard gaan met de invoering van lage-emissiezones en stelden een aantal flankerende maatregelen voor die de effectiviteit van lage-emissiezones kunnen bevorderen.

Periode

2011

Opdrachtgever

Leefmilieu Brussel (voorheen BIM)

Partners

/

Ons team

Griet De Ceuster, Eef Delhaye, Filip Vanhove, Isaak Yperman
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign