Visie vrachtwagenparkeren

21057
Van 2021 tot 2022
Er een tekort van 100.000 vrachtwagenparkeerplaatsen langs het trans-Europees netwerk (TEN-T). TML werkte samen met Tractebel aan een visievoorstel voor vrachtwagenparkeren in Vlaanderen, waarin ze een ruimtelijke en verkeerskundige analyse uitvoerden en de rol van verschillende stakeholders duidelijk definieerden.


Volgens het rapport “Study on Safe and Secure Parking Places for Trucks”, opgemaakt in 2019 in opdracht van de Europese Commissie, wordt het tekort aan vrachtwagenparkeerplaatsen langs de wegen van het trans-Europees netwerk (TEN-T) geraamd op 100.000 plaatsen. Er zijn immers slechts 300.000 beschikbare parkeerplaatsen voor de 400.000 vrachtwagens op het wegennet. Zo wordt binnen veel domeinen geconstateerd dat het vrachtwagenparkeren een ernstig probleem is, zonder dat er een overkoepelend zicht is op de exacte grootte van het parkeerprobleem. Om het ontoereikend aantal parkeerplaatsen voor vrachtwagens aan te pakken, dringt een uitbreiding van de totale parkeercapaciteit zich op. Er zijn verschillende stakeholders, met vrachtwagenparkings in beheer en/of eigendom, die hierin een rol kunnen spelen. Verschillende van deze stakeholders hebben een eigen visie rond vrachtwagenparkeren uitgewerkt. Deze visies zijn echter doorgaans strikt gericht op de functie en wenselijkheid van vrachtvervoer binnen hun domein en lokale omgeving.


In deze opdracht werkten we aan een gedragen visievoorstel over vrachtwagenparkeren in Vlaanderen, in samenspraak met de stakeholders waarbij hun rol duidelijk is. Dit hield volgende aspecten in:
  • Een ruimtelijke, verkeerskundige en gebruikersanalyse van het huidige en toekomstige vrachtwagenparkeren (zowel kwantitatief als kwalitatief).
  • Een inventarisatie van verschillende oplossingen/maatregelen op het vlak van effectiviteit en haalbaarheid (juridisch, technisch, aanvaarding, financieel en uitvoerbaarheid).
  • De ontwikkeling van enkele gedragen scenario’s, rekening houdende met onder andere ruimtelijke inpasbaarheid, infrastructurele en technologische oplossingen, handhaving en draagvlak bij de actoren.
  • De opmaak van een gedragen visie met duidelijk gedefinieerde rollen voor de verschillende stakeholders.
  • Een vertaalslag van de visie in actieplannen op lange en korte termijn, waarbij een duidelijke afweging tussen de verschillende (te nemen) maatregelen wordt gemaakt.

TML voerde deze opdracht samen met Tractebel uit, waarbij beide partijen samen de problematiek in kaart brachten, de dialogen met de stakeholders aanvatten en daarenboven de on-board unit (OBU)-gegevens van de kilometerheffing voor vrachtwagens gebruikten om tot kwantitatief onderbouwde uitspraken te komen.

Periode

Van 2021 tot 2022

Opdrachtgever

Departement MOW

Partners

Tractebel

Ons team

Tim Breemersch, Rodric Frederix, Sven Maerivoet, Bart Ons, Joren Vanherck
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign