Studie objectiveren mobiliteitsbeleid
20010
2020
Deze studie analyseert het fileprobleem in Vlaanderen en Brussel, inclusief de oorzaken, metingen en economische kosten, en biedt een lijst van mogelijke maatregelen ter verbetering, zoals intelligente wegenheffing en telewerken. TML beoordeelde de impact van deze maatregelen en werkte vier beleidsdomeinen uit voor zowel overheids- als werkgeversinitiatieven.
Mobiliteit van personen heeft belangrijke voordelen voor de inwoners van Vlaanderen en de Vlaamse economie. De personenmobiliteit draagt ertoe bij dat de inwoners van Vlaanderen een inkomen kunnen realiseren uit arbeid, dat zij zich persoonlijk kunnen ontplooien en ontspannen en dat zij een netwerk aan sociale contacten kunnen hebben. Mobiliteit leidt echter ook tot een reeks hardnekkige, met elkaar verweven problemen: uitstoot van broeikasgassen en luchtpolluenten, verminderde levenskwaliteit, geluidshinder, congestie, verkeersonveiligheid, ruimtegebruik enz. Deze problemen vinden onder meer hun oorsprong in de manier waarop het huidige mobiliteitssysteem werkt.
In eerste instantie gaven we in deze studie een diagnose van het fileprobleem in Vlaanderen en Brussel. Hierbij keken we naar de oorzaken van filevorming, hoe files gemeten worden en wat hun omvang en economische kost is.
Vervolgens stelden we een lange lijst van mogelijke maatregelen op, rekening houdende met een rangschikking door diverse stakeholders. Daarna beoordeelden we deze kwalitatief op basis van hun impact op woon-werkverkeer met de auto tijdens de spits, op de files en op factoren zoals de termijn en haalbaarheid voor uitvoering.
Tot slot werkten we een finale selectie van vier beleidsdomeinen uit, waarbij we de invoer van volgende maatregelen in detail onder de loep namen:
Mobiliteit van personen heeft belangrijke voordelen voor de inwoners van Vlaanderen en de Vlaamse economie. De personenmobiliteit draagt ertoe bij dat de inwoners van Vlaanderen een inkomen kunnen realiseren uit arbeid, dat zij zich persoonlijk kunnen ontplooien en ontspannen en dat zij een netwerk aan sociale contacten kunnen hebben. Mobiliteit leidt echter ook tot een reeks hardnekkige, met elkaar verweven problemen: uitstoot van broeikasgassen en luchtpolluenten, verminderde levenskwaliteit, geluidshinder, congestie, verkeersonveiligheid, ruimtegebruik enz. Deze problemen vinden onder meer hun oorsprong in de manier waarop het huidige mobiliteitssysteem werkt.
In eerste instantie gaven we in deze studie een diagnose van het fileprobleem in Vlaanderen en Brussel. Hierbij keken we naar de oorzaken van filevorming, hoe files gemeten worden en wat hun omvang en economische kost is.
Vervolgens stelden we een lange lijst van mogelijke maatregelen op, rekening houdende met een rangschikking door diverse stakeholders. Daarna beoordeelden we deze kwalitatief op basis van hun impact op woon-werkverkeer met de auto tijdens de spits, op de files en op factoren zoals de termijn en haalbaarheid voor uitvoering.
Tot slot werkten we een finale selectie van vier beleidsdomeinen uit, waarbij we de invoer van volgende maatregelen in detail onder de loep namen:
- Een intelligente wegenheffing.
- Telewerken.
- Slim en dynamisch verkeersmanagement.
- Coöperatieve intelligente transportsystemen (C-ITS).