Impact Monitor – Horizon Europe
22006
Van 2023 tot 2025
De EU streeft ernaar de netto-uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met minstens 55% te verminderen en tegen 2050 klimaatneutraal te zijn, maar de groei van het luchtvervoer verhoogt de uitstoot. TML ontwikkelt een beoordelingskader en toolbox om de gevolgen van onderzoek en innovatie in de luchtvaart te evalueren en demonstreren.
De Europese Unie heeft ambitieuze doelstellingen vastgesteld om de netto-uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met minstens 55% te verminderen ten opzichte van 1990 en om tegen 2050 het eerste klimaatneutrale continent te zijn. Hoewel de energie-efficiëntie van vliegtuigen de afgelopen decennia is verbeterd, heeft de groei van het luchtvervoer deze verbeteringen steeds overtroffen, waardoor de uitstoot van broeikasgassen is toegenomen. De luchtvaartsector staat voor de uitdaging om veilig, betrouwbaar en betaalbaar luchtvervoer met lage tot nulemissie te ontwikkelen en in te zetten.
De overgang naar klimaatneutraliteit zal de luchtvaart veranderen. Onderzoek en innovatie (O&I) in de luchtvaart zal een grote invloed hebben op de snelheid waarmee de overgang naar klimaatneutraliteit kan plaatsvinden, met directe gevolgen voor de bijbehorende kosten, effecten en nevenvoordelen zoals een betere luchtkwaliteit, meer werkgelegenheid, sociale integratie en een kleinere afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.
In deze context wil Impact Monitor een coherent en holistisch kader en instrumentarium voor effectbeoordeling opzetten om de ecologische, economische en maatschappelijke gevolgen van Europees O&I in de luchtvaart te beoordelen.
Hierbij voert TML volgende twee taken in het project uit:
De rapporten van het project zullen op de website van het project gepubliceerd worden.
De Europese Unie heeft ambitieuze doelstellingen vastgesteld om de netto-uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met minstens 55% te verminderen ten opzichte van 1990 en om tegen 2050 het eerste klimaatneutrale continent te zijn. Hoewel de energie-efficiëntie van vliegtuigen de afgelopen decennia is verbeterd, heeft de groei van het luchtvervoer deze verbeteringen steeds overtroffen, waardoor de uitstoot van broeikasgassen is toegenomen. De luchtvaartsector staat voor de uitdaging om veilig, betrouwbaar en betaalbaar luchtvervoer met lage tot nulemissie te ontwikkelen en in te zetten.
De overgang naar klimaatneutraliteit zal de luchtvaart veranderen. Onderzoek en innovatie (O&I) in de luchtvaart zal een grote invloed hebben op de snelheid waarmee de overgang naar klimaatneutraliteit kan plaatsvinden, met directe gevolgen voor de bijbehorende kosten, effecten en nevenvoordelen zoals een betere luchtkwaliteit, meer werkgelegenheid, sociale integratie en een kleinere afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.
In deze context wil Impact Monitor een coherent en holistisch kader en instrumentarium voor effectbeoordeling opzetten om de ecologische, economische en maatschappelijke gevolgen van Europees O&I in de luchtvaart te beoordelen.
Hierbij voert TML volgende twee taken in het project uit:
- Bijdragen aan het opzetten van het beoordelingskader en de toolbox.
- Het kader en de toolbox voor specifieke gevalsstudies demonstreren.
De rapporten van het project zullen op de website van het project gepubliceerd worden.