MODUM
10.60
Van 2011 tot 2015
TML ontwikkelde een multimodale routeringsapp die reistijden voorspelt op basis van realtime schattingen van files en CO2-emissies, waardoor pendelaars de snelste of meest milieuvriendelijke route kunnen kiezen. TML ontwikkelde het evaluatie- en validatiekader, voerde veldtesten uit in Nottingham en Sofia en werkte de privacyrichtlijnen voor gebruikers uit.
In het EC FP7-project MODUM ontwikkelde TML een multimodale routeringsapp die reistijden voorspelt op basis van realtime schattingen van files en CO2-emissies. Pendelaars kunnen de snelste of de meest milieuvriendelijke route kiezen, gebaseerd op hun voorkeuren voor vervoerswijzen.
TML was niet alleen projectleider, maar voerde ook enkele cruciale taken in het project uit. Bovendien ondersteunde TML de academische partners door de nodige verkeerskundige theorie en kennis aan te reiken die in de meeste modellen zit en hun interactief gedrag stuurt. TML was taakleider voor de ontwikkeling van een generisch evaluatie- en validatiekader in Deliverable D3.2. Dit was gebaseerd op de CONVERGE- en MAESTRO-projectrichtlijnen van de Europese Commissie voor technische analyses, aangepast aan de specifieke aard van het MODUM-systeem. Ons kader bestaat uit twee grote evaluatieniveaus:
TML voerde ook de initiële en ex ante evaluaties van de toepassing uit in Deliverable D6.2.
MODUM bleek ook succesvol te zijn met betrekking tot de doelstellingen die het oorspronkelijk vooropstelde, door antwoorden te geven op de volgende onderzoeksvragen:
MODUM wordt in het HoPE EC-project ook uitgerold in de bredere context van een geïntegreerd ticketsysteem in de steden Madrid en Athene en het Baskenland.
In het EC FP7-project MODUM ontwikkelde TML een multimodale routeringsapp die reistijden voorspelt op basis van realtime schattingen van files en CO2-emissies. Pendelaars kunnen de snelste of de meest milieuvriendelijke route kiezen, gebaseerd op hun voorkeuren voor vervoerswijzen.
TML was niet alleen projectleider, maar voerde ook enkele cruciale taken in het project uit. Bovendien ondersteunde TML de academische partners door de nodige verkeerskundige theorie en kennis aan te reiken die in de meeste modellen zit en hun interactief gedrag stuurt. TML was taakleider voor de ontwikkeling van een generisch evaluatie- en validatiekader in Deliverable D3.2. Dit was gebaseerd op de CONVERGE- en MAESTRO-projectrichtlijnen van de Europese Commissie voor technische analyses, aangepast aan de specifieke aard van het MODUM-systeem. Ons kader bestaat uit twee grote evaluatieniveaus:
- Niveau 1 behandelt de evaluatie van de modellen die in MODUM gebruikt worden en vormt een onderdeel van de software-ontwikkelingsfase.
- Niveau 2 legt de nadruk op de analyse van de toepassing in functie van technische performantie, verwachte impacts en gebruikersaanvaarding, met validaties gebaseerd op veldtesten.
TML voerde ook de initiële en ex ante evaluaties van de toepassing uit in Deliverable D6.2.
- We begeleidden en monitorden de veldtesten na de installatie van het MODUM-systeem in de steden Nottingham (Verenigd Koninkrijk) en Sofia (Bulgarije) en analyse van de resultaten in Deliverable D6.3. Dit omvatte gerichte rekrutering van gebruikers en de wetenschappelijke opzet van gedragsexperimenten in beide steden, gevolgd door zowel kwantitatieve (ritstatistieken, gebruik van openbaar vervoer en ervaren reistijden) als kwalitatieve (gebruikersenquêtes, algemene indrukken en bredere impact) analyses.
- We verzekerden de privacy van de testgebruikers in Deliverable D6.4 en zorgde ervoor dat alle persoonlijke informatie beschermd en geanonimiseerd bleef binnen de huidige Europese en nationale wetgevingen.
MODUM bleek ook succesvol te zijn met betrekking tot de doelstellingen die het oorspronkelijk vooropstelde, door antwoorden te geven op de volgende onderzoeksvragen:
- In welke mate zijn gebruikers zich bewust van hun CO2-uitstoot? Niet echt, maar de gegeven informatie beïnvloedde hun pendelgedrag, waarbij ze gebruik maakten van nieuwe en handigere routes die het MODUM-systeem aanbood.
- Veranderen gebruikers hun gedrag als ze beter geïnformeerd zijn? Ja, zeker, getuige daarvan is de retentiegraad en het verhoogd gebruik van openbaar vervoer.
- Hoe vergelijken de resultaten zich met een volledig stadsniveau? Het gebruik van het MODUM-systeem laat een stad toe om naar een systeemoptimum te streven met beperkte reboundeffecten.
MODUM wordt in het HoPE EC-project ook uitgerold in de bredere context van een geïntegreerd ticketsysteem in de steden Madrid en Athene en het Baskenland.