ITACA
19039
Van 2020 tot 2022
Het ITACA-project richtte zich op de bevordering van nieuwe technologieën in luchtverkeersmanagement door methodologieën en instrumenten te ontwikkelen voor beleidsbeoordeling. TML identificeerde stimulerende en remmende factoren voor nieuwe technologieën via literatuurstudie, economische modellering en het formuleren van beleidsmaatregelen.
Het ITACA-project wilde de ontwikkeling, het gebruik en de uitrol van nieuwe technologieën in luchtverkeersmanagement bevorderen. Daartoe ontwikkelde het projectteam een nieuw pakket aan methodologieën en instrumenten waarmee men op een systematische en volledige manier een beoordeling kan maken van mogelijke beleidsmaatregelen en reglementeringen die de opname van nieuwe technologieën in luchtverkeersmanagement bevorderen.
De specifieke doelen van het project waren als volgt:
Binnen dit project leidde TML Werkpakket 2: het identificeren van stimulerende en remmende factoren voor de opname van nieuwe technologieën in luchtverkeersmanagement. Dit pakket omvatte een literatuurstudie, economische modellering en het identificeren van beleidsmaatregelen.
Het ITACA-project wilde de ontwikkeling, het gebruik en de uitrol van nieuwe technologieën in luchtverkeersmanagement bevorderen. Daartoe ontwikkelde het projectteam een nieuw pakket aan methodologieën en instrumenten waarmee men op een systematische en volledige manier een beoordeling kan maken van mogelijke beleidsmaatregelen en reglementeringen die de opname van nieuwe technologieën in luchtverkeersmanagement bevorderen.
De specifieke doelen van het project waren als volgt:
- Het identificeren van de belangrijkste stimulerende en remmende factoren voor technologische verandering in luchtverkeersmanagement en het bedenken van een pakket van beleidsmaatregelen en reglementaire wijzigingen met potentieel om deze barrières te verlagen en een snellere technologie-upgrade te bevorderen.
- Het ontwikkelen van een agent-based model van de onderzoeks- en innovatielevenscyclus. Die moet toelaten om complexe beslissingen en interacties tussen de luchtverkeersmanagement-stakeholders uit te drukken en hun impact op de ontwikkeling en implementatie van nieuwe technologieën te benoemen.
- Het valideren van veronderstellingen inzake gedrag van dit agent-based model, door een aantal participerende simulatie-experimenten waarbij de luchtverkeersmanagement-stakeholders op een directe manier betrokken zijn.
- Het aantonen en evalueren van het potentieel van deze nieuw ontwikkelde methodes en instrumenten door een set beleidbeoordelende oefeningen te ontwikkelen die de impact van een breed aantal beleids- en reglementaire wijzigingen op de technologische verandering binnen het luchtverkeersmanagement kunnen aantonen. Daarbij wordt specifiek de nadruk gelegd op de herverdelingseffecten van de voorgestelde beleidsmaatregelen bij de luchtverkeersmanagement-stakeholders en de maatschappij in het algemeen.
- Het verankeren van de aanpak, instrumenten en getrokken lessen uit het project in een coherent beleidstoetsingskader en een pakket beleidsaanbevelingen en het opstellen van richtlijnen voor toekomstig onderhoud, evolutie en gebruik van het voorgestelde kader.
Binnen dit project leidde TML Werkpakket 2: het identificeren van stimulerende en remmende factoren voor de opname van nieuwe technologieën in luchtverkeersmanagement. Dit pakket omvatte een literatuurstudie, economische modellering en het identificeren van beleidsmaatregelen.