Verkeersgeleidingssysteem stad Leuven
18054
Van 2018 tot 2021
De stad Leuven wilde haar parkeergeleidingssysteem vervangen door een geavanceerd verkeersmanagementsysteem dat realtime verkeersinformatie biedt. TML analyseerde de verkeersaspecten in de Leuvense context en werkte een technisch ontwerp met relevante specificaties uit.
Stad Leuven wou haar huidige parkeergeleidingssysteem vervangen door een state-of-the-art verkeersmanagementsysteem. Binnen zo’n systeem beperkt de dynamische bewegwijzering zich niet tot parkeergerelateerde informatie, maar informeert het de weggebruiker ook over algemene realtime verkeersinformatie over de wegen en eventuele wegwerkzaamheden.
Binnen dit project bestudeerden we alle verkeersgerelateerde aspecten van zo’n verkeersmanagementsysteem, en dat specifiek toegepast binnen de Leuvense context. Dit hield onder andere het volgende in: een analyse van buitenlandse voorbeelden van hoogperformante verkeersmanagementsystemen, een analyse van de relevante hard- en software om het systeem operationeel te maken en een analyse van de mogelijkheden van zo’n systeem op lange termijn. De uitkomst van dit project was een finaal technisch ontwerp en een inventaris van de technische specificaties. Deze werd door Stad Leuven gebruikt in een marktconsultatie en leverde een partner op die het systeem heeft geïnstalleerd.
Stad Leuven wou haar huidige parkeergeleidingssysteem vervangen door een state-of-the-art verkeersmanagementsysteem. Binnen zo’n systeem beperkt de dynamische bewegwijzering zich niet tot parkeergerelateerde informatie, maar informeert het de weggebruiker ook over algemene realtime verkeersinformatie over de wegen en eventuele wegwerkzaamheden.
Binnen dit project bestudeerden we alle verkeersgerelateerde aspecten van zo’n verkeersmanagementsysteem, en dat specifiek toegepast binnen de Leuvense context. Dit hield onder andere het volgende in: een analyse van buitenlandse voorbeelden van hoogperformante verkeersmanagementsystemen, een analyse van de relevante hard- en software om het systeem operationeel te maken en een analyse van de mogelijkheden van zo’n systeem op lange termijn. De uitkomst van dit project was een finaal technisch ontwerp en een inventaris van de technische specificaties. Deze werd door Stad Leuven gebruikt in een marktconsultatie en leverde een partner op die het systeem heeft geïnstalleerd.