Impactstudies SmartMove

20064 / 20089
Van 2020 tot 2022
De Brusselse Regering werkt aan de invoering van SmartMove, een slimme kilometerheffing die het gebruik van voertuigen belast in plaats van het bezit, met tarieven die variëren op basis van het tijdstip en de motorisering. TML ondersteunde deze implementatie als lid van het Motivity-consortium door impactstudies uit te voeren, waaronder analyses van stedelijke tolsystemen en het TREMOVE-model.


De Brusselse Regering maakt werk van de stad van de toekomst. Als hoofdstad van België en Europa moet dat er een zijn met een betere luchtkwaliteit, een vlottere mobiliteit en een fiscaliteit die eenvoudiger, rechtvaardiger en gunstiger is. Met de invoering van SmartMove voert de Brusselse regering de fiscale hervorming uit die vastgelegd werd in het regeerakkoord van 2019: een fiscaliteit die niet langer vertrekt van het bezit van de wagen, maar van het gebruik ervan. Deze slimme kilometerheffing houdt zowel rekening met het aantal gereden kilometers, als het tijdstip van verplaatsing. Een chauffeur zal bijvoorbeeld meer betalen tijdens de spitsuren en minder tijdens de daluren, ‘s avonds, ‘s nachts of in het weekend. Daarnaast wordt ook rekening gehouden met de sociale dimensie, waarbij het tarief varieert naargelang de motorisering van het voertuig.


TML ondersteunde als lid van het Motivity consortium de Brusselse Regering met de uitvoering van impactstudies. Hierbij werden volgende onderdelen in meer detail belicht:
  • Een overzicht van stedelijke tolsystemen en tolsystemen met gps die wereldwijd in voege zijn.
  • De gebruikte databronnen die aan de basis liggen van de mobiliteitsanalyses.
  • De simulaties met het TREMOVE-model waarmee de impact op de mobiliteit is berekend.
  • Het verwachte aantal occasionele gebruikers en tariefstrategie hiervoor.
  • Een literatuuroverzicht en context van de te verwachten socio-economische impact van tolheffingen en van de context in het BHG.
  • De sociale impactanalyse.
  • De economische impactanalyse.
  • De effecten op emissies, ongevallen en actieve modi, met de bijbehorende externe kosten.
De eerste studies voor SmartMove voorspelden dat het haalbaar is om 12% minder gereden kilometers gedurende een gemiddelde werkdag te bekomen, 18% minder tijdens de avondspits en in totaal 30% minder tijdsverlies in de file.

Periode

Van 2020 tot 2022

Opdrachtgever

Brussel Fiscaliteit

Partners

Motivity (Stibbe, TML, KPMG, Common Ground, Université Saint-Louis)

Ons team

Griet De Ceuster, Kristof Carlier, Christophe Heyndrickx, Sven Maerivoet, Inge Mayeres, Bart Ons
© 2025 Transport & Mobility Leuven | Westsite: Online Oplossingen en Webdesign