Projecten en artikels van Sebastiaan Boschmans
-
Sebastiaan Boschmans
OnderzoekerSebastiaan Boschmans studeerde af als burgerlijk ingenieur werktuigkunde. Vanuit zijn interesse voor onderwerpen die gerelateerd zijn aan energie en klimaatverandering koos hij voor de optie thermotechnische wetenschappen met extra cursussen transporteconomie. Sebastiaan is ervan overtuigd dat de stad een oplossing kan zijn voor allerhande problematieken, waaronder het mobiliteits- en klimaatvraagstuk. Binnen TML focust hij zich daarom op studies en projecten gerelateerd aan het verduurzamen en verhogen van de leefbaarheid van steden, door het evalueren van bestaand (mobiliteits)beleid en het uitvoeren van impactanalyses op in te voeren beleidsmaatregelen. Zijn studiewerk, gerelateerd aan multimodaliteit ter verduurzaming van vracht- en personenvervoer, kadert binnen hetzelfde interessegebied. Hierbij ligt de nadruk op literatuuronderzoek naar beleidsmaatregelen, het schatten van emissies via data-analyse en programmeerwerk en het uitvoeren van maatschappelijke kosten-baten analyses.

Remote Sensing Antwerpen
TML verzamelde en analyseerde emissiemetingen van wagens en vrachtwagens in de haven van Antwerpen.

Masterplan Slachthuissite Antwerpen
TML adviseerde stadsontwikkelaar AG Vespa bij de ontwikkeling van een nieuw mobiliteitsconcept voor de Slachthuissite, met specifieke aandacht voor de parkeerproblematiek en de ontsluiting van de site.

Evaluatie van het Urban Mobility Package
TML evalueert het Urban Mobility Package en de European Mobility Week.

MKBA verduurzaming spoorvervoer
Welke maatschappelijke kosten en baten heeft een verduurzaming van het spoorvervoer, door verdere elektrificatie van het Belgische spoorwegnet of vervanging van dieseltractie door andere, duurzame vervoerswijzen?

TERM 2020 Train or plane?
Dit rapport vergelijkt de milieueffecten van reizen per trein en per vliegtuig.

TERM 2021 – wegverkeer koolstofvrij maken
Welke rol spelen voertuigen, brandstoffen en de transportvraag in het koolstofvrij maken van wegtransport?

Studie objectiveren mobiliteitsbeleid
Deze studie stelde een diagnose van het fileprobleem in Vlaanderen en Brussel en formuleerde concrete aanbevelingen om de congestie te verminderen.

Analyse van de Vlaamse multimodale knooppunten
We analyseerden de voornaamste knelpunten voor de ontwikkeling van de multimodale knooppunten voor goederentransport in Vlaanderen en stelden een plan van aanpak voor om deze weg te werken.

Mogelijke ondersteunende maatregelen voor estuaire vaart, binnenvaart en spoor
TML onderzoekt welke maatregelen mogelijk zijn voor de estuaire vaart, de binnenvaart en het spoor.

Voorbereidend onderzoek over het koolstofvrij maken van de Belgische zeescheepvaartsector
De zeescheepvaart is verantwoordelijk voor de hoogste CO2-uitstoot in de Belgische wateren. Het koolstofvrij maken van deze sector vraagt heel wat technische en operationele maatregelen. TML deed een voorbereidend onderzoek.

De estuaire vaart en haar mogelijke ontwikkelingen op middellange termijn
Wat zijn de technische mogelijkheden om een betere dienstverlening in de estuaire vaart te bereiken?

Calculator externe kosten Finexpo
TML ontwikkelde een tool om de milieukosten voor internationaal goederenvervoer te berekenen.

TERM-rapporten 2022 - 2026
Digitalisering in het mobilteitssysteem: wat zijn de uitdagingen en opportuniteiten?

Emissiemonitoringsysteem Vietnam
TML werkte mee aan een emissiemonitoringsysteem voor de wegsector in Vietnam, om zo de evolutie van die emissies te volgen doorheen de tijd.

Vergelijking van de CO2-uitstoot van korteafstandsvluchten en alternatieven
We vergeleken de klimaatimpact van het vliegtuig, de trein en de langeafstandsbus voor 25 populaire vliegbestemmingen vanuit België.

Data-evaluatie circulatieplan stad Aalst
Na de invoering van het vernieuwde circulatieplan in Aalst, voerde TML een evaluatie uit op basis van verschillende kwantitatieve databronnen.

Kansenrapport elektrisch vervoer en laadinfrastructuur in België
Welke opportuniteiten zijn er voor elektrisch vervoer en laadinfrastructuur op de Belgische markt?