Projecten en artikels van Kris Vanherle
-
Kris Vanherle
OnderzoekerKris Vanherle is industrieel ingenieur biochemie en master in milieuwetenschap en -techniek. Kris heeft een brede expertise op vlak van milieuaspecten van transport en leidde namens TML verschillende studies voor Europese en nationale overheden in goede banen. Een van zijn belangrijkste onderzoekdomeinen is de emissiebepaling van de verschillende transportmodi. Hiertoe ontwikkelde en beheerde hij verschillende emissiemodellen (EMMOSS, TREMOVE …). Daarnaast is Kris regelmatig betrokken bij de impactanalyse van diverse maatregelen die de milieu-impact van transport reduceren (ecofiscaliteit, CO2-normen, subsidies voor nieuwe, groene technologieën, schrootpremie …), gebaseerd op kwantitatieve modelstudies. Meer recent werkt Kris met citizen-sciencetechnieken als nieuwe methode voor impactanalyses van luchtkwaliteit en mobiliteit. In die context heeft hij mee Telraam ontwikkeld en is hij CEO van TMLs dochterbedrijf Rear Window.

Remote Sensing Antwerpen
TML verzamelde en analyseerde emissiemetingen van wagens en vrachtwagens in de haven van Antwerpen.

Impact van de groei van elektrische voertuigen op het elektriciteitsnet
Wat zijn de potentiële netimpact en investeringskosten van de groeiende aanwezigheid van elektrische voertuigen (EV)? Hoe kunnen we deze kosten drukken?

Traffic Scout
TML ontwikkelde een vereenvoudigd verkeersmodel dat op basis van Telraamdata analyses maakt van lokale mobiliteitsingrepen in samenwerking met de burger.

MOMENTUM
TML ontwikkelde een toolkit voor het modelleren van opkomende vervoersmodi en – technologieën.

TREMOVE LOT 1-2-3
LOT 1-2-3 is een TREMOVE-ontwikkelingsproject waarbij een afvalmodule en endogene afdankingsbeslissingen voor personenvoertuigen zijn toegevoegd.

REFIT
We verbeterden en testten duurzaamheidsindicatoren en modellen ten aanzien van Europese transportbeleidskeuzes.
iTREN-2030
We werkten een geïntegreerd transport- en energiemodel tot 2030 uit.

Klimaatplan Frankrijk
TML leverde een belangrijke bijdrage aan het klimaatplan voor transport en huishoudens in Frankrijk.

EMMOSS-model
TML updatet en ontwikkelt het Vlaams emissiemodel voor scheepvaart en spoorwegen.

Effect van de Europese uitbreiding in 2004 op de transportmarkt
Wat is het effect van de uitbreiding van de Europese Unie in 2004 op het gebied van vervoer?

GHG-TransPoRD
We bestudeerden de vermindering van broeikasgasemissies door transport na 2020.

Vervoersprognoses Gent-Terneuzen
TML werkte mee aan de vervoersprognoses voor de vervanging van de zeesluis in Terneuzen.

Vermindering van energiegebruik en emissies in Brussel
TML maakte een transparant transportsimulatiemodel voor het BIM-IBGE.

MIRA-S 2009
Hoe verloopt de evolutie van emissies van binnenvaart, spoorverkeer, luchtvaart en zeevaart?

Marktgerelateerde instrumenten voor de vermindering van luchtvervuiling
We evalueerden beleidsopties voor de vermindering van luchtvervuiling door zeevaart.

ETS Vlaamse havens
Opname van internationaal transport in het Europese emissiehandelssysteem: de invulling van modaliteiten vanuit het perspectief van de Vlaamse havens.

ECCONET
Wat zijn de effecten van klimaatverandering op het binnenlandse waterwegennetwerk?

Short Sea Shipping
Kan Short Sea Shipping een alternatief zijn voor wegtransport over lange afstanden?

Marktpenetratie van LPG-auto's
Wat zijn de voordelen van een verhoogd marktaandeel LPG-auto's in de Europese autovloot?

Externe kosten van maritiem transport
Wat zijn de gevolgen van de herziening van MARPOL Annex VI in 2015?

Concurrentiepositie Short Sea Shipping
We analyseerden de concurrentiepositie van Short Sea Shipping ten opzichte van wegtransport en spoorvervoer.

Tweedehandswagens
We voerden een marktanalyse uit van Europese tweedehandswagens.

E40 - Haspengouw
We voerden een MKBA uit voor de verbinding tussen Sint-Truiden (Haspengouw) en de E40.

ECOSTAND
TML bood ondersteuning bij het opstellen van een gemeenschappelijke onderzoeksagenda voor de beoordeling van het effect van ITS op emissies.

De toekomst van ISVAG
We verkenden toekomstscenario's voor de afvalverbrandingsinstallatie ISVAG.

Nieuwe TREMOVE-baseline
We ontwikkelden een nieuw TREMOVE-basisscenario voor impact assessment van het Witboek.

Uitbreidingen voor het POLES-model
TML ontwikkelde modules voor energieverdeling en capaciteitsplanning voor het POLES-model.

Een studie van co-modaliteit en mobiliteit bij eco driving
TML paste dataverrijking toe op gedetailleerde mobiliteitsgegevens.

HIGH-TOOL (high-level strategisch transportmodel)
Het HIGH-TOOL-project resulteerde in een hoogwaardig, gratis en transparant strategisch transportmodel waarmee de economische, sociale en ecologische effecten van vervoersbeleid beoordeeld kunnen worden.

Een geïntegreerd model voor de elektriciteitsmarkt
We werkten mee aan de ontwikkeling van een geïntegreerd model voor de West-Europese elektriciteitsmarkt.

Potentieel EV voor de overheidsvloot
We bestudeerden het potentieel en de economische en milieugerelateerde impact van de vervanging van conventionele voertuigen door elektrische voertuigen binnen de Vlaamse overheidsvloot.
Maritieme emissiecontrolegebieden
We werkten mee aan een nieuw trendscenario voor de emissies van zeeschepen tot 2050, inclusief de kosten die nodig zijn om de emissies te kunnen verminderen.

I-C-EU
Wat is de impact van transportinfrastructuur op het internationale concurrentievermogen van Europa?

Olympus
TML werkte mee aan sharing services voor elektrische voertuigen, gebaseerd op een B2B service platform.

Milieudoelstellingen Brusselse wagenparken
TML legde milieudoelstellingen voor enkele Brusselse wagenparken vast op basis van een analyse van het wagenpark en de best beschikbare technologieën.

Federale overheid als launching customer van elektrische mobiliteit
TML stelde een draaiboek op voor de transitie van het wagenpark van de Federale Overheid en autonome overheidsbedrijven naar elektrische mobiliteit.

Train Scheduling: The Game
Kan een pc-simulatiespelomgeving oplossingen creëren voor treindienstregelingen?

De markt voor tweedehandswagens
Waarom presteert de Europese tweedehandsmarkt slecht en welke acties kan de EU ondernemen om ze te versterken?

Regionale samenstelling van de voertuigvloot in België
TML ontwikkelde een methode om de samenstelling van de voertuigvloten in de Belgische regionale emissiemodellen op elkaar af te stemmen.

Nationale beleidskaders voor de marktontwikkeling van alternatieve brandstoffen en hun infrastructuur
TML ondersteunde de Europese Commissie bij haar richtlijn voor en evaluatie van nationale beleidskaders rond alternatieve brandstoffen.

ClairCity
We werkten mee aan de vermindering van luchtvervuiling in steden, een project waarbij de burger centraal staat.

De ontwikkeling van elektrische personenauto's
We beoordeelden de ontwikkeling van elektrische personenauto’s en de mogelijke toekomstige effecten op het milieu en het Europese energiesysteem.

De tweedehandsmarkt voor auto's en lichte commerciële voertuigen in Europa
TML bestudeerde de prijshantering en doorverkoop van tweedehands auto's en lichte commerciële voertuigen.

Toekomstmodel wegverkeer Brussel
TML actualiseerde het toekomstmodel voor energieverbruik en luchtemissies van wegverkeer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Elektrische taxi’s
Hoe kunnen we elektrische voertuigen in de Vlaamse taxivloot introduceren?

Potentieel van wegtransportinfrastructuur op vlak van CO2-uitstoot
Welke beleidsmaatregelen gelinkt aan wegtransportinfrastructuur hebben potentieel om de CO2-uitstoot te beteugelen?

Vergroening van vrachtvervoer in Indonesië
TML onderzocht CO2-beperkende maatregelen voor het vrachtvervoer in Java.

EPOC 2030-2050: Energietransitiemodellen voor België met als tijdshorizonten 2030 en 2050
TML werkt mee aan energietransitiemodellen voor België met als tijdshorizonten 2030 en 2050.

Impact van een hoger LPG-marktaandeel
Wat is de impact van een hoger LPG-aandeel wereldwijd?

Energiekosten, belastingen en het effect van overheidsinterventies op investeringen
Wat zijn de energiekosten, de belastingen en het effect van overheidsinterventies op investeringen?

Impactanalyse: verschuiving van publieke middelen naar openbaar vervoer en actieve modi
Wat is het potentieel van een verschuiving van publieke middelen naar actieve modi en openbaar vervoer?

WeCount
Burgers brengen het verkeer in hun stad in kaart.

Transportmodellen voor luchtkwaliteit
Kan een alternatieve aanpak om transportvolumes te genereren voldoende kwaliteit leveren om luchtkwaliteitsmodellen te voeden?

Kansenrapport slimme/duurzame mobiliteit in België
Welke opportuniteiten zijn er voor slimme mobiliteit op de Belgische markt?

Overzicht van recente studies en beleid met betrekking tot de niet-uitlaatemissies van deeltjes als gevolg van de slijtage van remmen, banden en het wegdek
De uitstoot van niet-verbrandingsverontreinigende stoffen van voertuigen is de afgelopen twee decennia toegenomen. Dit omvat de uitstoot van remslijtage, bandenslijtage en wegslijtage.

Second opinion uitfaseren ICE-emissievrij wagenpark
TML voerde een kleine ad-hoc analyse en verificatie van aannames uit.

Voorbereidend onderzoek over het koolstofvrij maken van de Belgische zeescheepvaartsector
De zeescheepvaart is verantwoordelijk voor de hoogste CO2-uitstoot in de Belgische wateren. Het koolstofvrij maken van deze sector vraagt heel wat technische en operationele maatregelen. TML deed een voorbereidend onderzoek.

Emissiemonitoringsysteem Vietnam
TML werkte mee aan een emissiemonitoringsysteem voor de wegsector in Vietnam, om zo de evolutie van die emissies te volgen doorheen de tijd.

De tweedehandsmarkt van elektrische wagens in de EU
Welke effecten heeft de elektrificatie van transport op bedrijfswagenparken in Europa?

Kansenrapport elektrisch vervoer en laadinfrastructuur in België
Welke opportuniteiten zijn er voor elektrisch vervoer en laadinfrastructuur op de Belgische markt?

Update effectstudie elektrische voertuigen
Welke impact zal de introductie van elektrische auto’s en bestelwagens in België hebben op het elektriciteitsnet? Deze studie onderzoekt de meest recente beleidsvoorstellen en ontwikkelingen op nationaal en Europees niveau.

Telraam
We ontwikkelden en implementeerden crowd-sourced, automatische verkeerstellingen met low cost apparatuur.

Focusrapport MIRA-T 2007
TML schreef een hoofdstuk over de emissies van internationale scheepvaart en luchtvaart.

Bedrijfswagens
Wat is de invloed van bedrijfswagens op files en emissies?

TREMOVE US
We gaven een TREMOVE-training voor de Duke Universiteit van North Carolina.

ACCHANGE
Kan een verticale integratie van luchtvaartnavigatiediensten, luchthavens en luchtvaarmaatschappijen in een regionale context voor verandering zorgen in de luchtvaartsector?

Groen vrachtvervoer en logistiek Indonesië
We evalueerden het inventarisatierapport van duurzaam transport en klimaatverandering en het Witboek voor groen vrachtvervoer en logistiek.

De oprichting van Rear Window
Telraam gaat actief met burgers aan de slag om goede verkeerstellingen aan te leveren. Na een jaar voorbereidend werk, verleed op 27 januari dit jaar de akte bij de notaris voor de oprichting van het bedrijf Rear Window BV dat Telraam verder zal dragen. We spraken kort met Kris Vanherle, onderzoeker bij TML, medestichter en gedelegeerd bestuurder van het nieuwe bedrijf.

TML'ers aan het woord! #4
In deze rubriek stellen we je graag voor aan onze collega's op TML. Op die manier leer je ons wat beter kennen en ontdek je wat iedereen binnen TML doet. Recent hadden we een gesprek met Willem, Dirk, Kris, en Hanne!

TML TALK #3 Iedereen aan de stekker? Hoe ziet het Belgische wagenpark eruit in 2050
Tijdens dezeTML Talk laten we 3 sprekers aan het woord over (elektrische) wagens en wat we mogen verwachten in de toekomst op basis van onderzoek en rekenwerk.